2017-04-07 Never Forget

 
Jag var på väg hem från en kurs och jag skulle ta tunnelbanan hem, jag hade mina hörlurar i så allt jag uppfattade var att tunnelbanan inte skulle gå. Jag trodde att jag lika gärna skulle kunna gå hem för att jag inte bor så långt därifrån. När jag kom upp därifrån fick jag ett meddelande från min ena bror, han frågade om hela familjen var okej på grund av vad just hade hänt på Drottninggatan. Jag förstod inte då hur allvarligt det var, men det tog inte lång tid innan jag förstod allvaret. Stockholmare och turister hade panik. Poliser hade samlats överallt och jag insåg att det rådde om ett terrordåd. Jag var inte långt därifrån, det hade kunnat vara jag. Min mamma ringde och sa att hon inte vill att jag skulle gå hem själv. När vi hittade varandra var vi defintivt inte säkra. Poliserna skrek och sa att ingen borde vistas utomhus, alla bör fly från City och stanna inne. De trodde att en annan attack kunde vara på G.
 
Det här måste sluta hända. Sånt här borde inte hända. Vi borde leva i ett tryggt och snällt samhälle. Gårdagen var en tuff dag för Sverige och Stockholm. Ändå är jag stolt över att kalla denna stad mitt hem, för all kärlek och all värme som vi visade mot varandra i Fredags och igår var helt fantastisk. All blommor vid brottsplatsen, alla människor som gick dit för att visa medkänsla och alla som erbjöd folk någonstans att stanna. Ta hand om varandra. Var försiktiga. 
 
I was just on my way home from a course and was going to take the subway home, I had my headphones so I couldn't really hear what actaully had happened, I just understood that the all the subways was closing. I thought oh well, I'm not that far from home so I can just walk. As I came up from the subway, I got a text message from my brother, he asked if I was okay concidering what just happened at Drottinggatan, In the heart of Stockholm. I looked it up and saw the news. At first I didn't understand how serious it actually was but as I continued to walk I could see with my own eyes. People were panicing, people were scared and I could see polices in every single corner. I wasn't very far away, it could have been me. I got a call from my mother who didn't wanted me to walk home alone so I met up with her. As we finally found each other we could walk home. We were definitly not safe at first. The policies were shouting that nobody should be outside and that another attack might be on the way. 
 
Things like this shouldn't happen. The world should be safe and kind enviorment. Yesterday was a hard day for every single Swede I believe. I'm proud to call this city my home, because all the love we were showing this Friday and yesterday was extrodinary. All the flowers and everyone offering a place to stay. Take care of each other. Be careful. 
Okategoriserat | |
Upp